Tingkatan Rezeki

By Admin


nusakini.com - Ada 4 cara Allah memberi rezeki kepada setiap makhluk-Nya :

#Rezeki Tingkat Pertama.
(Yang djamin oleh Allah).

Tidak ada suatu makhluk pun (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.
(QS Huud [11] : 6).

Allah memberikan kesehatan, makan, minum untuk seluruh makhluk hidup di dunia ini. Ini adalah rezeki dasar yang terendah.

#Rezeki Tingkat Kedua.

Tidaklah manusia mendapat apa-apa, kecuali apa yang telah diusahakannya.
(QS An-Najm [53] : 39).

Allah akan memberikan rezeki sesuai dengan apa yang kita kerjakan. Jika kita bekerja 3 jam, maka kita dapat hasil yang 3 jam. Jika bekerja lebih lama, lebih berilmu, lebih sungguh-sungguh, maka kita akan mendapat lebih banyak, apakah orang muslim atau bukan.

#Rezeki Tingkat Ketiga.

Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu.
(QS Ibrahim [14] : 7).

Inilah rezeki yang disayang Allah. Orang-orang yang pandai bersyukur akan dapat merasakan kasih sayang Allah dan mendapat rezeki yang lebih banyak.

Itulah janji Allah, hanya orang yang pandai bersyukurlah yang dapat hidup bahagia dan sejahtera dipercayai menerima jenis rezeki yang ini.

#Rezeki Tingkat Keempat.
(Hanya untuk orang-orang yang beriman dan bertaqwa).

Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan semua urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu (QS Ath-Thalaq [65] : 2-3).

Rezeki yang ke-4 ini adalah rezeki yang istimewa, tidak semua orang bisa meraihnya. Orang istimewa ini (muttaqun) adalah orang yang benar-benar dicintai dan dipercaya oleh Allah untuk memakmurkan atau mengatur kekayaan Allah di bumi ini. (mj)